Vad ska man tänka på när det gäller att få tillbaka sina pengar från en bluff, säger en jurist

Cyberbedrägerier har tyvärr blivit en daglig företeelse, och numera måste användarna vara extra försiktiga när de surfar på internet eller bara tar emot ett sms, e-postmeddelande eller meddelande i sociala medier, eftersom det kan vara början på en bluff.

Cyberbrottslingar utnyttjar alla möjliga kryphål för att försöka lura oss och få oss att gå i deras fällor och bedrägerier, och som alla vet är deras mål att komma över våra pengar. Det kan de göra genom att komma över våra bankuppgifter, men de kan också stjäla vår personliga information för att nå samma mål på andra sätt.

Saken är den att de knep och tekniker som används av tjuvarna blir alltmer sofistikerade och svåra att upptäcka, vilket gör att många människor faller offer för dessa bedrägerier trots att de är medvetna om de faror som finns, och saken är den att det inte alltid är offret som är skyldig till att ha fallit i cyberbrottslingarnas nät, men det finns tillfällen då banken inte har agerat som den borde, och i dessa fall har de en skyldighet att återlämna de stulna pengarna.

Hur man återfår de pengar som stulits genom en svindel

Diego Zapatero, partner och advokat på Asoban Abogados, en advokatbyrå som specialiserar sig på bankrätt och bedrägerier på nätet, har exklusivt delat med sig av några av de viktigaste punkterna för att få tillbaka dina pengar till elEconomista.es.

”Om kunden inte har godkänt den bedrägliga transaktionen är banken i allmänhet skyldig att ersätta det stulna beloppet. I lagen om betaltjänster anges att banken måste återbetala pengarna, utom i fall av grov vårdslöshet eller bedrägligt beteende från kundens sida”, förklarar Zapatero.

Det innebär att nyckeln till att få din bank att återbetala det belopp som stulits genom ett nätbedrägeri ligger i huruvida du som offer har varit försumlig eller inte, till exempel genom att vårdslöst dela med dig av dina bankuppgifter eller ignorera varningar om möjliga bedrägerier.

För alla typer av nätbedrägerier rekommenderar denna expert på bankjuridik och nätbedrägerier alltid följande steg för att få tillbaka pengarna från banken:

  1. Agera snabbt: när du upptäcker en bedräglig transaktion ska du omedelbart kontakta din bank för att rapportera händelsen och begära att ditt konto eller kort spärras om det behövs.
  2. Gör en polisanmälan: Det är viktigt attdu anmäler brottet till polismyndigheten så att de kan försöka spåra cyberbrottslingen.
  3. Samla bevis: Spara alla dokument som rör bedrägeriet, t.ex. e-postmeddelanden, sms och skärmdumpar, som stöd för din anmälan.
  4. Lämna in ettformellt klagomål: Om bankens första svar är negativt ska du lämna in ett formellt skriftligt klagomål, redogöra för fakta och bifoga alla bevis som samlats in.
  5. Sök juridisk rådgivning: Om banken fortsätter att vägra, kontakta en advokat som arbetar med bankbedrägerier för att bedöma vilka rättsliga alternativ som finns och vid behov vidta rättsliga åtgärder. ?

Det är viktigt att komma ihåg att varje fall är unikt och måste bedömas individuellt.

Betyg
( 3 assessment, average 2 from 5 )
Loading...
City Laserklinik