Det råder ingen tvekan om att LED-tekniken har revolutionerat bilindustrin. Volvo bländade med den redan 2006 med S80, en sann pionjär som utmärkte sig genom att integrera en rad högeffektslysdioder för att göra bakljusen mer synliga. Med tiden har detta framsteg utvidgats till alla bilens dimensioner, från strålkastarna till kupén, till den nuvarande nivån av förfining som erbjuds av Volvo EX90.
Även om LED-stämningsbelysning redan är ett välkänt inslag för många förare, är Volvos stora SUV en ny variant av denna teknik, där den inte bara används i estetiskt syfte för att ge föraren lyx eller information, utan för att förbättra upplevelsen ombord genom att använda speciella LED-lampor som ökar känslan av rymd samtidigt som de främjar en bekvämare och mer avslappnad körning, i enlighet med varumärkets värderingar.
Nyckeln är användningen av SUNLike LED, som vanligtvis är reserverade för museer och sjukhus, och som nu gör sin debut i Volvo EX90.
SUNLike LED, den mest naturliga, bekväma och säkra interiörbelysningen för bilkörning
Även om LED-lampor har lyckats ersätta traditionella glödlampor och annan nyare högeffektsbelysning som halogen- och xenonlampor, som traditionellt används som en premiumlösning, med sin högre effektivitet och ljuskapacitet, påverkas många människor av deras större hårdhet. Detta beror på att en traditionell LED-lampa projicerar vitt ljus med hjälp av en blå emitter och gul fosfor; en kombination som kan vara artificiell, även när varma toner eftersträvas genom att ändra färgtemperaturen.
SUNLike LED-dioder, som utvecklats av det sydkoreanska företaget Seoul Semiconductor, kombinerar däremot en lila emitter med RGB-fosfor (röd, grön och blå) för att generera ett mycket bredare spektrum av ljus, närmare det naturliga solljuset. Av den anledningen har SUNLike LED-lampor hittat ett hem på museer och sjukhus, där de hjälper till att förbättra kontrasten i konstverk och skydda synen hos patienter och vårdgivare.
En av de första nyheterna i Volvo EX90 är att SUNLike LED-inredningsbelysningen används för att skapa en mycket mer välkomnande och hälsosammare miljö. Den är nästan en perfekt reproduktion av naturligt dagsljus och förebygger huvudvärk genom att inte använda blått ljus i sig och minska flimmer, samtidigt som den ger en visuellt trevligare miljö.
Totalt är SUNLike LED-belysningsteknik integrerad i upp till 72 lampor i hela kabinen. Alla icke-dekorativa lampor använder denna teknik och lyser upp kupén från så sparsamt placerade delar som tak, golv, dörrhandtagssilos och till och med bagageutrymmet.
Ljus, rymd och utrustning: Volvo EX90 går bortom begreppet ”upplevd lyx”.
Detta fokus på att förbättra körkomforten genom den traditionellt sekundära aspekten av interiörbelysning är i linje med Volvos egen svenska identitet. Precis som skandinavisk design tillämpad på arkitektur och inredning ger särskild betydelse åt solljuset, som är så värdefullt på vissa breddgrader, som ett sätt att förbättra utrymmenas beboelighet, har Volvo sett på design genom komfortprismat och försökt maximera bilens faktiska och överförda rymlighet.
Detta designkoncept, liksom användningen av hållbara premiummaterial, framför allt klädsel i ullblandning och äkta trä, formar en interiör som är ännu rymligare än den redan är. Målet är inte att förmedla en förment bild av lyx genom att använda krom, vilket en gång var vanligt i branschen, utan att skapa en komplett miljö, från ratten till tredje raden, som känns genuint förhöjd när det gäller kvalitet och komfort.
Betoningen på detaljer, varav många är utformade för att kännas och höras, som ljudsystemet Bowers & Wilkins med Dolby Atmos, kompletteras av en extraordinär utrustningsnivå. Redan som standard levereras bilen med en 14,5-tums mittdisplay i stående format för att underlätta navigeringen genom att täcka ett större avstånd av rutten, men detta är bara en del av den synliga utrustningen. Andra, som till exempel den integrerade luftrenaren, går mer obemärkt förbi.
Lika viktiga är hinderdetektering på upp till 250 meters avstånd tack vare LiDAR-teknik, som förhindrar kollisioner genom att förladda bromsarna; detektering av förarens sömnighet med automatisk avstängning av fordonet om det inte finns någon respons; och till och med en passagerardetektor som varnar föraren om han eller hon glömmer någon när bilen låses, oavsett om det är en person eller ett djur, och håller luftkonditioneringen eller värmen på som en skyddsåtgärd.
En elektrisk premium-SUV som inte behöver jämföra sig med andra
Denna mer humaniserade syn på lyx, som utgår från skapandet av en bekvämare och säkrare miljö, har utvecklats parallellt med skapandet av resten av bilen, som i sig är ett av de mest kompletta och förfinade tekniska och stilistiska erbjudandena i sitt segment. Med en storlek på 5,04 meter och plats för upp till sju passagerare (tillval) är Volvo EX90 en av de största familje-SUV:arna i världen och erbjuder gott om plats för alla passagerare, särskilt i de två första sätesraderna.
Den exceptionella komforten i kupén förstärks ytterligare av drivlinor som ger den tystnad och vibrationsfria prestanda som bara ett elfordon kan ge, med Single Motor 279 hk bakmonterade versioner, Twin Motor 408 hk versioner med två motorer fördelade på de två axlarna och Twin Motor Performance, som ökar effekten från den andra motorn till hela 517 hk.
Denna oerhörda kraft (illustrerad av en 0-100 km/h på bara 4,9 sekunder) gör att Volvo EX90 kan köra om exceptionellt snabbt för att undvika farliga situationer, samtidigt som den behåller en vägegenskaper som präglas av körkomfort. Med en kombinerad räckvidd på 619 km är det här en elektrisk SUV som är gjord för vägen, även utan förplanerade laddningsstopp.
Funktioner som ett bagageutrymme på upp till 697 liter (kompletterat med ett främre bagageutrymme på 46 liter för mindre föremål), en exceptionell dragkapacitet på upp till 2.200 kg i AWD-versioner och den dubbelriktade laddningsmöjligheten för att driva huset under ett strömavbrott eller små apparater som en scooter eller elcykel, förstärker karaktären och familjeattraktionen hos en elektrisk SUV utan direkt jämförelse. Och Volvo EX90 behöver inte mäta sig med någon för att bevisa vad den är.