Plastföroreningar är ett allvarligt problem. Tidigare har vi berättat om hur spridningen av plastprodukter har resulterat i mikro- och nanoplaster, till och med inne i människokroppen. En av de bästa strategierna för att stävja detta monster är återvinning.
Tyvärr har en studie som publicerats av Center for Climate Integrity avslöjat en sorglig verklighet: alla dessa decennier av återvinningsinsatser har varit förgäves. Enligt rapporten, som har titeln The Plastic Recycling Fraud, har plastindustrin skapat en illusion av att människor hjälper planeten genom att separera sina förpackningar. Företagen vet dock att de flesta av dessa material inte går att återvinna i stor skala.
Ett löfte som bröts redan från början
Enbart i Mexiko produceras 5,7 miljoner ton plastavfall varje år. Enligt den nationella inventeringen av källor till plastföroreningar hanteras dock mer än hälften av detta avfall på ett bristfälligt sätt. Globalt sett återvinns endast 9 % av plasten. Trots detta har bilden av återvinning varit starkt kopplad till plastkonsumtionen sedan slutet av 1980-talet.
Enligt rapporten har det under de senaste decennierna pågått en kampanj ”föratt vilseleda allmänheten om möjligheterna att återvinna plast”. Davis Allen, från Center for Climate Integrity, säger att industrins mål aldrig var att faktiskt återvinna, utan ”att få folk att tro att det fungerade”.
Dokumentet stöder detta påstående med arkivmaterial, mötesanteckningar och vittnesmål från tidigare anställda i organ som American Chemistry Council. Vid en konferens 1989 medgav t.ex. en industriledare: ”Återvinning kan inte fortsätta i all oändlighet och löser inte problemet med fast avfall.
Återvinning som marknadsföringsstrategi
För Allen har plastindustrin alltid framställt återvinning som ett imageproblem, inte som en teknisk utmaning. Plast, som tillverkas av olja och gas, har ett brett spektrum av kemiska varianter som sällan kan återvinnas tillsammans. Detta gör processen kostsam och ineffektiv.
Men när diskussioner inleddes i vissa amerikanska städer på 1980-talet om att förbjuda vissa plastprodukter, valde branschen att driva återvinningskampanjer som en uppenbar lösning. Aktivister som Jan Dell varnar för att företagen nu driver en återvinningskampanj och ger löften om avancerad teknik. Men, säger Dell, ”det är samma process som de försökte med för 30 år sedan”.
American Chemistry Council sade i en intervju att rapporten var ”bristfällig” och ”föråldrad” och att det görs verkliga ansträngningar för att förändra sättet att tillverka och återvinna plast. Trots dessa uttalanden förväntas produktionen av plastbaserade föremål tredubblas fram till 2050, vilket är en varningsklocka världen över.
Minska, återanvänd, återvinn
Även om återvinning i viss mån kan leda till en hållbar framtid ligger den verkliga lösningen i att tillverka färre plastprodukter, eftersom det skulle begränsa spridningen av plast i miljön. I detta avseende är det värt att komma ihåg den gamla slogan som vi alla har lärt oss sedan vi var små: ”minska, återanvänd och återvinn”.
I praktiken har reklamen, som vi redan har sett, fokuserat på återvinning, trots att det är en strategi som inte har burit någon större frukt när det gäller plastföroreningar. Om vi till detta lägger det faktum att en stor andel av befolkningen inte sorterar sitt avfall på rätt sätt blir problemet ännu mer komplicerat.