Om du tyvärr har blivit utsatt för en bluff och blivit bestulen på dina pengar behöver du veta hur du ska gå tillväga på rätt sätt.
Bedrägerier, bedrägerier, bedrägerier… Allt är dagens ordning och vi måste alltid vara uppmärksamma på fall av nätfiske, imitation av företag via telefonsamtal, SMS, bland annat. Cyberbrottslingarna fortsätter att förfina sina tekniker för att göra dem mer trovärdiga och nästan ingen går fri från att bli lurad.
Om du tyvärr har blivit offer för en bluff och dina pengar har stulits måste du veta hur du ska gå tillväga på rätt sätt, inte bara för att försöka återfå dem utan också för att skydda dina uppgifter.
För att göra detta kommer vi att diskutera hur man gör det baserat på de 4 grundläggande steg som den kända kriminologen specialiserad på cybersäkerhet, María Aperador Montoya, förklarar i sin blogg.
De 4 stegen att ta om du har blivit lurad
Det första du ska göra är att (1) samla in så mycket information som möjligt om vad som har hänt dig: saker som skärmdumpar av konversationer, e-postmeddelanden, meddelanden, webbadresser till webbplatser, betalningskvitton eller bankkontotransaktioner, samt alla andra dokument som kan vara relevanta.
Med andra ord bör du samla in bevis och till och med söka på internet för att se till att ingen begår brott i ditt namn. När du har allt du kan uppvisa ska du (2) ta med dig all dokumentation till polisen och anmäla brottet så att en utredning kan inledas. Så snart du inser att du har blivit lurad bör du dock (3) kontakta din bank så snart som möjligt.
Det bästa du kan göra är att avbryta alla transaktioner som kan ha gjorts så att dina konton kan blockeras. Det är dock bäst att inte avbryta konton, eftersom återaktivering av dem kan medföra extra kostnader och andra komplikationer. Det är också lämpligt att förnya lösenorden för alla onlinekonton som du har aktiva och öka säkerheten med dubbel autentisering.
Om du har blivit ombedd att installera en programvara, avinstallera den och kör antivirusprogrammet så snart som möjligt, och (4) rapportera händelsen till det företag som de påstås representera (app, onlinebutik eller betalningsplattform). Detta är nödvändigt eftersom vissa av dessa plattformar har rutiner för denna typ av fall och kanske kan hjälpa dig att få tillbaka dina pengar.